Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna

Jak poradzić sobie z brakiem koncentracji uwagi u dzieci?

11 marca 2021

Gdy dziecko ma kłopoty z koncentracją…

Jeśli zauważasz u dziecka takie objawy, jak:

  • niekończenie rozpoczętych zadań,
    • częste narzekanie na nudę,
    • szybkie przeskakiwanie z tematu na temat,
    • gubienie rzeczy,
    • zapominanie o pracy domowej,
    • brak reakcji na polecenia, czy zapominanie usłyszanej przed chwilą informacji.

Warto przyjrzeć się temu, jak wygląda organizacja czasu, zajęć i najbliższej przestrzeni wokół lub ucznia.

Zdolność koncentracji uwagi u dzieci wynosi:

• ok. 5–15 minut w wieku 2–4 lat;
• 15–25 minut w wieku 5–7 lat;
•  25–35 minut w wieku 8–10 lat;
•  35–45 minut w wieku 11–13 lat;
•  45–55 minut w wieku 14–16 lat.


Podstawowe techniki koncentracji:

  1. Zadbaj o otoczenie sprzyjające koncentracji dziecka
    Posprzątajcie biurko, wyłączcie radio czy telewizję, przewietrzcie pokój.
  2. Proponuj dziecku zabawy i aktywności związane z jego zainteresowaniami.
    Wyzwalaj u dziecka pozytywne emocje i wzbudzaj jego ciekawość. Nawet jeśli konkretne zadanie jest dla dziecka trudne lub nieciekawe, można je uatrakcyjnić wymyśloną na poczekaniu historyjką oraz osobistym zaangażowaniem, które przekłada się na wzbudzenie ciekawości u dziecka.
  3. Staraj się angażować w zabawie różne zmysły.
    Proponuj zabawy, które angażują wzrok, słuch, smak, węch, dotyk, równowagę i zmysł kinestetyczny.
  4. Pamiętaj o blokach czasowych dostosowanych do możliwości dziecka.
    Efektywniej będzie bawić się i przyswajać wiedzę w krótkich, oddzielonych przerwami etapach.

Nadmiar bodźców i rozpraszaczy uwagi, zbyt częste korzystanie z urządzeń mobilnych, a także zbyt duża liczba zajęć dodatkowych w tygodniu przyczyniają się do tego, że coraz więcej dzieci ma problemy z koncentracją. Tymczasem jest to umiejętność, którą nie tylko można, ale wręcz trzeba ćwiczyć, i to od najmłodszych lat, dostosowując techniki treningu do wieku dziecka.

Początek formularza

Problemy z pamięcią i trudności w koncentracji uwagi u dziecka mogą się początkowo wydawać błahe i z pozoru nieistotne – zwłaszcza małe dzieci uznawane są powszechnie za roztargnione, roztrzepane i bardzo ruchliwe. Jednak warto zwrócić uwagę na pojawiające się u dziecka kłopoty ze skupieniem na jednej czynności, zbyt dużą podatność na rozpraszające bodźce oraz trudności z zapamiętywaniem informacji, zwłaszcza krótkich, rymowanych wierszyków i piosenek. Koncentracja, skupienie i pamięć to newralgiczne cechy, decydujące o późniejszych sukcesach w nauce szkolnej. Dlatego właśnie warto zadbać o rozwój mózgu i jego funkcjonowanie od najmłodszych lat życia dziecka.

Aby skutecznie zdiagnozować problemy z koncentracją uwagi u dziecka, należy sprecyzować, czym jest ta zdolność mózgu i w jaki sposób przejawia się w codziennym funkcjonowaniu małego człowieka. Otóż koncentracja to umiejętność skupienia uwagi na określonym zagadnieniu lub zadaniu – im młodsze dziecko, tym przedmiot koncentracji będzie prostszy, jednak mechanizm działania w każdym przypadku jest taki sam. Warto pamiętać, że małe dzieci cechuje uwaga mimowolna, a zdolność do kierowania i panowania nad nią rozwija się wraz z wiekiem. Koncentracja umożliwia weryfikowanie napływających do mózgu bodźców, a także pomijanie tych, które uznane zostają za nieistotne w danym zadaniu.
Jeśli dziecko ma problemy z koncentracją, cechuje się uwagą podatną na rozproszenie, jest pobudzone i nie może się skupić, a co za tym idzie – trudno mu zapamiętać konkretne informacje, wykonać złożone zadania oraz selekcjonować przyswajane treści. Zaburzenia uwagi mogą także przybierać postać rozmarzenia, bez symptomu pobudzenia fizycznego i zauważalnej, nadmiernej energii. Bez względu na typ omawianych zaburzeń, każdorazowo destrukcyjnie wpływają one na proces edukacji, nauka staje się trudna, a bagatelizowane problemy zaczynają się nawarstwiać. Ma to szczególne znaczenie na początkowym etapie edukacji, gdy dziecko spotyka się z wieloma nowymi treściami i musi rozwinąć szereg nieznanych dotąd umiejętności. Z pomocą przychodzą ćwiczenia na pamięć i koncentrację dla dzieci – to zbiór ciekawych zabaw, których celem jest rozwój newralgicznych funkcji dziecięcego mózgu.

Optymalna koncentracja umożliwia efektywne przyswajanie wiedzy, wpływa na skuteczne rozwiązywanie zadań szkolnych i problemów, jakie pojawiają się w codziennym życiu. Minimalna długość skupienia uwagi u dziecka szkolnego wynosi piętnaście minut – właśnie tyle wymaga się od siedmiolatka, który powinien być w stanie skoncentrować się przez kwadrans na konkretnym zagadnieniu. Współczesna rzeczywistość oddziałuje negatywnie na tę zdolność mózgu – codzienność obfituje bowiem w mnogość elektronicznych gadżetów i zabawek, które skutecznie rozpraszają uwagę i bombardują mózg dziecka zbędnymi oraz nadmiernymi bodźcami. Chcąc mieć pewność, że dziecko poradzi sobie w szkole i będzie osiągać wyniki w nauce adekwatne do swoich faktycznych możliwości, warto dowiedzieć się, jak poprawić i ćwiczyć koncentrację u dziecka. Niewątpliwie zaprocentuje to
w przyszłości i ułatwi małemu uczniowi naukę w szkole

Najlepsze ćwiczenia na sprawność mózgu
u najmłodszych dzieci.


Oto kilka podstawowych i sprawdzonych sposobów na stymulację mózgu najmłodszych dzieci:

Zabawy sensoryczne – ćwiczenia, które zaangażują wszystkie zmysły dziecka, pozwolą pobudzić mózg i dostarczyć mu niezbędnych bodźców do rozwoju. Im więcej zróżnicowanych dźwięków, faktur, zapachów i smaków będzie oddziaływać na rozwijający się umysł, tym efektywniejsza będzie stymulacja. Wśród ćwiczeń sensorycznych można wyróżnić zabawę produktami dostępnymi w każdym domu – makaronem, mąką, wodą o zróżnicowanej temperaturze, rozmaitymi materiałami oraz olejkami zapachowymi. Można prezentować dziecku różne dźwięki
i zachęcać do ich rozpoznawania, nazywania lub – w przypadku młodszych dzieci – dopasowywania do ilustracji. Niezastąpione okazują się także spacery bosymi stopami po rozmaitych podłożach oraz zabawy manualne – plasteliną, masą solną, piaskiem lub ciastem. Takie zabawy sensoryczne to świetne ćwiczenia dla dzieci stymulujące mózg!

Selekcjonowanie i sortowanie – zabawy, w których przebiegu zadaniem dziecka jest skategoryzowanie przedmiotów i ich pogrupowanie stanowią świetne wyzwanie oraz przyczyniają się do rozwoju intelektualnego malucha. Pomysły na ćwiczenia rozwijające mózg u dzieci nie muszą być bardzo wyszukane, nie wymagają także specjalnego zaopatrzenia – śmiało można wykorzystać produkty, dostępne w domu. Dla malucha dobrą zabawą będzie pomoc w porządkowaniu ubrań, podczas której jego zadaniem będzie posortowanie części garderoby – tworzenie zbiorów wymaga zaangażowania i koncentracji, a po zakończonej zabawie dziecko będzie miało poczucie dobrze wykonanego zadania. Kategoryzować można niemal wszystko – owoce i warzywa, kolorowe klocki, zabawki oraz kredki czy autka. Za każdym razem zabawa może zatem przybierać inną formę, dzięki czemu ćwiczenia rozwijające mózg u najmłodszych będą ciekawe i nigdy się nie znudzą!

Czytanie bajek i rozmowa – u najmłodszych dzieci to właśnie te aktywności wpływają na rozwój mózgu, pomagają go stymulować i jednocześnie budują relację z rodzicami. Opowiadanie dziecku o bieżących wydarzeniach,
o zjawiskach spotkanych na spacerze, czytanie książeczek i omawianie obrazków to pozornie błahe, jednak bardzo ważne czynności, decydujące o rozwoju mózgu.

Inne ćwiczenia na koncentrację uwagi dla dzieci szkolnych to między innymi bardziej zaawansowane puzzle, zagadki i łamigłówki, rozwiązywanie krzyżówek, w tym także wykreślanek oraz popularne gry – warcaby i szachy oraz planszowe gry tematyczne.

Bibliografia:

Biela A., 100 zabaw z detektywem Motywem. Poradnik dla opiekunów, Edgard, Warszawa 2016.
Forzpańczyk A., Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi, Edgard, Warszawa 2015.
Janiszewska B., Uwaga. Wspomaganie koncentracji i nie tylko, Seventh Sea, Warszawa 2007.
Sosin I., Koncentracja. Ćwiczenia i karty pracy do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, Raabe, Warszawa 2014.

Ilona Gołębiowska – pedagog PPPP w Opatówku

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2021-03-11
Data publikacji:2021-03-11
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Anna Czerniakowska
Liczba odwiedzin:5641