Procedura wydania opinii dot. ścieżki

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

13 kwietnia 2023

PROCEDURA UBIEGANIA SIĘ O WYDANIE OPINII W POWIATOWEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W OPATÓWKU O POTRZEBIE OBJĘCIA DZIECKA / UCZNIA ZINDYWIDUALIZOWANĄ ŚCIEŻKĄ REALIZACJI OBOWIĄZKOWEGO ROCZNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO / ZINDYWIDUALIZOWANĄ ŚCIEŻKĄ KSZTAŁCENIA

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (z późn.zm).

  1. Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia, zwane dalej „zindywidualizowaną ścieżką”, to forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej w przedszkolu / szkole, zwanym dalej szkołą, dzieciom / uczniom, zwanym dalej uczniom, posiadającym opinię publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
  • Zindywidualizowana ścieżka jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, tj. którym stan zdrowia nie uniemożliwia i nie utrudnia uczęszczania do szkoły, ale ze względu na trudności
    w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
  • Zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym oraz indywidualnie z uczniem.
  • Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi, wobec którego udzielona dotychczas pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole nie przyniosła wystarczającej poprawy jego funkcjonowania.
  • Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi na wniosek rodzica / prawnego opiekuna ucznia (zwanego dalej rodzicem).
  1. W celu uzyskania opinii poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki rodzic:
  • dokonuje zgłoszenia swego dziecka do poradni (wypełniając druk zgłoszenia) ze wskazaniem celu zgłoszenia, tj. przeprowadzenia postępowania diagnostycznego i uzyskania opinii o potrzebie objęcia ucznia pomocą
    w formie zindywidualizowanej ścieżki, zgłasza się na badanie psychologiczno – pedagogiczne w ustalonym terminie,
  • w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – zaświadczenie lekarskie wskazujące wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia
    w zakresie możliwości jego udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego / zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem (zaświadczenie lekarskie wydane na formularzu opracowanym przez poradnię),
  • w przypadku ucznia uczęszczającego do szkoły – opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia
    z uczniem o funkcjonowaniu w szkole ucznia ubiegającego się o opinię o potrzebie objęcia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki (informacja szkoły wydana na formularzu opracowanym przez poradnię uwzględniającym możliwość wyrażenia stanowiska szkoły w przedmiotowej sprawie).
  1. Możliwa jest sytuacja, w której uczniowi, zgłoszonemu do poradni z powodu trudności edukacyjnych lub wychowawczych, zespół diagnostyczny, po przeprowadzeniu procesu diagnostycznego, zaproponuje pomoc w formie zindywidualizowanej ścieżki.
  2. Przed wydaniem opinii poradnia, tj. zespół diagnostyczny we współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
  • analiza funkcjonowania wskazuje na efekty uzyskane z poszczególnych przedmiotów, które były realizowane w ramach ścieżki kształcenia – jeśli nastąpiła poprawa i wyrównanie braków – to dany przedmiot nie zostaje uwzględniony w dalszym etapie nauki;
  • w przypadku braku efektywności zalecane badanie kontrolne psychologiczno – pedagogiczne;
  • ważne jest uczestnictwo ucznia w zajęciach w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej zaleconych przed poradnię.;
  • specjaliści przyznając ścieżkę kształcenia zwracają uwagę na liczbę osób w klasie.
  • zgodnie z rozporządzeniem od 01.09. danego roku szkolnego, uczeń uczestniczy w zajęciach z klasą,
    a analiza funkcjonowania przeprowadzana jest dopiero od 1 października (nie wcześniej);
  • specjaliści poradni wskazują w opinii zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym oraz przyznają maksymalnie 3 przedmioty,
    chyba że lekarz specjalista wskazuje inaczej (w sytuacji, kiedy dziecko objęte jest opieką specjalistyczną).
  1. Analizy we współpracy ze szkołą dokonuje się poprzez zapoznanie się diagnostów poradni z informacjami nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o funkcjonowaniu ucznia w szkole, zapoznanie się z informacją szkoły o podjętych przez nią dotychczas działaniach z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej wobec ucznia wraz z określeniem jej efektów, a także ze stanowiskiem szkoły w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, w tym proponowanym zakresem, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i proponowanym okresem objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką
  2. Po zakończeniu działań diagnostycznych oraz analizy dokumentacji, w tym spełniania wymogów formalnych warunkujących wydanie uczniowi opinii oraz stanowiska szkoły i rodzica w przedmiotowej sprawie, zespół diagnostyczny podejmuje decyzję dot. wydania opinii informując o powziętym postanowieniu rodzica oraz szkołę.

Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej obejmuje:

  • zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem  szkolnym;
  • okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, nie dłuższy jednak niż rok szkolny;
  • działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.

Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką realizuje w  danej szkole programy nauczania, z dostosowaniem metod
i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia.

Na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły ustala, z uwzględnieniem opinii psychologiczno-pedagogicznej tygodniowy wymiar godzin zajęć  edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji przez ucznia podstawy programowej.

Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla:

  • uczniów objętych kształceniem specjalnym,
  • uczniów objętych indywidualnym nauczaniem.

 

 

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2023-04-13
Data publikacji:2023-04-13
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Anna Czerniakowska
Liczba odwiedzin:480