Procedura wydania opinii dot. ścieżki
13 kwietnia 2023
PROCEDURA UBIEGANIA SIĘ O WYDANIE OPINII W POWIATOWEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W OPATÓWKU O POTRZEBIE OBJĘCIA DZIECKA / UCZNIA ZINDYWIDUALIZOWANĄ ŚCIEŻKĄ REALIZACJI OBOWIĄZKOWEGO ROCZNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO / ZINDYWIDUALIZOWANĄ ŚCIEŻKĄ KSZTAŁCENIA
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (z późn.zm).
- Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia, zwane dalej „zindywidualizowaną ścieżką”, to forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej w przedszkolu / szkole, zwanym dalej szkołą, dzieciom / uczniom, zwanym dalej uczniom, posiadającym opinię publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
- Zindywidualizowana ścieżka jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, tj. którym stan zdrowia nie uniemożliwia i nie utrudnia uczęszczania do szkoły, ale ze względu na trudności
w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym oraz indywidualnie z uczniem.
- Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi, wobec którego udzielona dotychczas pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole nie przyniosła wystarczającej poprawy jego funkcjonowania.
- Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi na wniosek rodzica / prawnego opiekuna ucznia (zwanego dalej rodzicem).
- W celu uzyskania opinii poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki rodzic:
- dokonuje zgłoszenia swego dziecka do poradni (wypełniając druk zgłoszenia) ze wskazaniem celu zgłoszenia, tj. przeprowadzenia postępowania diagnostycznego i uzyskania opinii o potrzebie objęcia ucznia pomocą
w formie zindywidualizowanej ścieżki, zgłasza się na badanie psychologiczno – pedagogiczne w ustalonym terminie, - w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – zaświadczenie lekarskie wskazujące wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia
w zakresie możliwości jego udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego / zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem (zaświadczenie lekarskie wydane na formularzu opracowanym przez poradnię), - w przypadku ucznia uczęszczającego do szkoły – opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia
z uczniem o funkcjonowaniu w szkole ucznia ubiegającego się o opinię o potrzebie objęcia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki (informacja szkoły wydana na formularzu opracowanym przez poradnię uwzględniającym możliwość wyrażenia stanowiska szkoły w przedmiotowej sprawie).
- Możliwa jest sytuacja, w której uczniowi, zgłoszonemu do poradni z powodu trudności edukacyjnych lub wychowawczych, zespół diagnostyczny, po przeprowadzeniu procesu diagnostycznego, zaproponuje pomoc w formie zindywidualizowanej ścieżki.
- Przed wydaniem opinii poradnia, tj. zespół diagnostyczny we współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- analiza funkcjonowania wskazuje na efekty uzyskane z poszczególnych przedmiotów, które były realizowane w ramach ścieżki kształcenia – jeśli nastąpiła poprawa i wyrównanie braków – to dany przedmiot nie zostaje uwzględniony w dalszym etapie nauki;
- w przypadku braku efektywności zalecane badanie kontrolne psychologiczno – pedagogiczne;
- ważne jest uczestnictwo ucznia w zajęciach w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej zaleconych przed poradnię.;
- specjaliści przyznając ścieżkę kształcenia zwracają uwagę na liczbę osób w klasie.
- zgodnie z rozporządzeniem od 01.09. danego roku szkolnego, uczeń uczestniczy w zajęciach z klasą,
a analiza funkcjonowania przeprowadzana jest dopiero od 1 października (nie wcześniej); - specjaliści poradni wskazują w opinii zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym oraz przyznają maksymalnie 3 przedmioty,
chyba że lekarz specjalista wskazuje inaczej (w sytuacji, kiedy dziecko objęte jest opieką specjalistyczną).
- Analizy we współpracy ze szkołą dokonuje się poprzez zapoznanie się diagnostów poradni z informacjami nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o funkcjonowaniu ucznia w szkole, zapoznanie się z informacją szkoły o podjętych przez nią dotychczas działaniach z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej wobec ucznia wraz z określeniem jej efektów, a także ze stanowiskiem szkoły w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, w tym proponowanym zakresem, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i proponowanym okresem objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką
- Po zakończeniu działań diagnostycznych oraz analizy dokumentacji, w tym spełniania wymogów formalnych warunkujących wydanie uczniowi opinii oraz stanowiska szkoły i rodzica w przedmiotowej sprawie, zespół diagnostyczny podejmuje decyzję dot. wydania opinii informując o powziętym postanowieniu rodzica oraz szkołę.
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej obejmuje:
- zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym;
- okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, nie dłuższy jednak niż rok szkolny;
- działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką realizuje w danej szkole programy nauczania, z dostosowaniem metod
i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia.
Na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły ustala, z uwzględnieniem opinii psychologiczno-pedagogicznej tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji przez ucznia podstawy programowej.
Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla:
- uczniów objętych kształceniem specjalnym,
- uczniów objętych indywidualnym nauczaniem.
Metryczka
Wytworzono: | 2023-04-13 17:13 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2023-04-13 00:00 | przez: Anna Czerniakowska |
Podmiot udostępniający: | Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna | |
Odwiedziny: | 1830 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.