Nieprawidłowe funkcjonowanie społeczne dzieci i młodzieży
26 września 2019
„Jeśli moje dziecko…,
to czy to jest normalne?
A może mu to przejdzie”?
- Jak długo należy karmić dziecko piersią?
- Jak długo dziecko może spać z rodzicami?
- Od kiedy dziecko powinno samo odrabiać lekcje?
- Kiedy dziecko może samo chodzić do szkoły?
- Jak dużo czasu dziecko może spędzać przy komputerze?
- Jak często nastolatek powinien spotykać się ze znajomymi?
To tylko kilka przykładowych pytań, na które rodzice często szukają odpowiedzi. Odpowiedzi szukają zarówno wśród znajomych, rodziny a także wśród innych, bardziej „doświadczonych” rodziców, ostatecznie często pytają o to w gabinecie psychologa. Bazując na doświadczeniach innych rodziców, czasem można uzyskać poradę, nie rzadko w formie pouczenia, co powinni zrobić. Natomiast u psychologa nie uzyskamy jednoznacznej odpowiedzi, za to usłyszymy, że „to zależy”. Zależy to od wielu czynników, które się ze sobą wzajemnie przeplatają. W przypadku oceny funkcjonowania dzieci lub nastolatków potrzebna jest znajomość prawidłowości rozwojowych:
- wiedza o typowych procesach rozwoju w poszczególnych fazach życia (m.in. zadaniach rozwojowych; ważne jest to, czego oczekujemy od dziecka na danym etapie życia);
- wiedza o mechanizmach rządzących rozwojem;
- wiedza o czynnikach wspierających rozwój;
- wiedza o czynnikach ryzyka.
Czym jest zmiana rozwojowa? W każdym okresie życia człowiek realizuje zadania rozwojowe i doświadcza kryzysów rozwojowych będących efektem oddziaływania różnych czynników. Pozytywne rozwiązywanie kryzysów i wypełnienie zadań prowadzi do zmiany rozwojowej, brak rozwiązania może rzutować na problemy w przyszłości bądź może zablokować kolejne etapy rozwoju. Przebieg procesu rozwoju i osiągane efekty to rezultat dynamicznej interakcji między jednostką a otoczeniem. W każdym okresie życia zmiany rozwojowe dotyczą trzech sfer, ściśle powiązanych, gdzie każda zmiana w jednym pociąga za sobą zmianę w pozostałych:
- sfera biologiczna (sprawność fizyczna, związana z funkcjonowaniem ciała)
- sfera społeczna (kompetencje społeczne, relacje)
- sfera psychiczna (umysłowa; czyli kompetencje osobiste, poznawcze, emocjonalne
i motywacyjne)
Związek z tym, co się dzieje we wczesnym dzieciństwie przekłada się na funkcjonowanie w całym życiu. Jeśli podstawowe potrzeby dziecka są zaspakajane, dziecko rozwija schematy adaptacyjne.
- Szczęśliwe dziecko -> szczęśliwy dorosły.
- Ufające innym dziecko -> odpowiedzialny dorosły (bez nadmiernej kontroli).
- „Nabawione dziecko” -> kompetentny dorosły.
- Obdarzane zaufaniem dziecko -> szanujący innych dorosły.
Jeżeli potrzeby dziecka nie są zaspakajane rozwija ono schematy nieadaptacyjne, które są przydatne w dzieciństwie, ale zaburzają funkcjonowanie w dorosłym życiu.
Zaniechanie/ zaniedbanie i zaspokajanie tylko biologicznych potrzeb (brak kontaktu psychicznego, żadnych rozmów, żadnego przytulenia, głaskania).
Pierwsze 10 lat życia - decyduje o wszystkim…
- O stosunku do siebie.
- O stosunku do innych ludzi .
- O tym czy dziecko wie, że są normy/ uczy się je przestrzegać.
Zalecenie dla rodziców: 10 min dziennie codziennie porozmawiajmy z dzieckiem o tym, jak minął dzieńJ a nie pytajmy tylko o to, jakie zdobył oceny. Dbajmy o relacje już od najwcześniejszych lat.
Opracowała: Kinga Rogozińska – Paczesna
Metryczka
Wytworzono: | 2019-09-26 15:48 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2019-09-26 00:00 | przez: Anna Czerniakowska |
Podmiot udostępniający: | Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna | |
Odwiedziny: | 2471 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.